Hej världen!

Snart har det gått en vecka utan Facebook. Tro det eller ej, men jag lever ännu!
Vi har fortfarande inget fast internet (använder internet på mobilen just nu), och kommer inte att få något heller förrän om kanske en vecka. Det kinesiska nyåret eller Spring Festival som det också heter, har dragit ut hela processen. Det är så mycket som har hänt dessa dagarna så jag vet inte helt vart jag ska börja. Men kan väl säga att vi numera bor i en 2:a i området Luwan, vid t-banelinje 9 - hållplats Dapuqiao, bostadsområde Datong Garden, på 28:e våningen.

Lördag
I lördags åkte vi från Göteborg mot Shanghai. Efter en snabb flygning till Helsinki, bar det sedan vidare mot det stora landet i öst. Kina. Det var inga långa mellanlandningar, så var mer eller mindre att sitta på ett plan, äta och kolla på film. Fick max 2 timmars sömn på planet, om ens det, pga. tidsskillnaden. Väl framme i Shanghai möttes vi upp av en kinesisk man. Denna man kunde inte ett ord engelska. Han körde oss till lägenheten och lämnade oss, för att sedan komma tillbaka ett par timmar senare med en engelsktalande kines. Under de fyra timmarnas väntan begav vi oss ut för att hitta mat. Vi var vrålhungriga efter den långa resan. Det blev McDonald's till slut, kändes safe! Farligt billigt med, tror vi betalade under 40 RMB för två menyer. Galet! I alla fall,.. vi blev upphämtade lite senare av kinesen vars namn vi inte vet, samt den engelsktalande som heter Gary. Vi försökte registrera oss hos polisen, men gick inget vidare, så blir ett nytt försök efter Spring Festival. What to do? Försökte fixa internet, men det gick inte heller. Det behövde med vänta. Kort till mobilen fick vi tag i - fast fel! Lite oflyt? Efter detta begav vi oss till IKEA. Tog taxi hem med alla grejer för 29 RMB. Efter detta blev det iväg till nästa butik för att införskaffa ett element (inte många hus i kina som har fast installation av element, så är snuskigt kallt i lägenheterna, dåligt isolerat så mer eller mindre blåser in genom fönstren). Brr! Fick även införskaffat andra viktigheter. Minns inte hur sent vi gick och la oss, men det blev en väldigt lång dag.

Söndag
Denna dag gjorde vi inte speciellt många saker. Dagen började med strömavbrott. Vi råkade också sova till 16 tiden, kinesisk tid. Det blev storstädning av lägenheten och det blev mat ute. Denna kväll åt vi kinesiskt. Inte heller här talade någon ett ord engelska. Maten var okej till en början, men efter ett tag blev jag smått illamående. Var väldigt fett och slibbigt. Det gick bara inte att äta upp. Vi gick hemåt. Spring Festival tog sin början. Raketer och smällare dundrade till höger och vänster. Kändes nästan som om tredje världskriget var på g. Vi gick hemåt och såg film med hörlurar intryckta i öronen tills det tystnat ute.

Måndag
Ännu en sväng till IKEA för att införskaffa det sista. Passade även på att handla lite "svensk" mat. Gött! Det var första gången vi tog t-banan i Shanghai. Vi fick hjälp av ett snällt kinesiskt par som bor i vårt hus. Som tur var kunde de lite engelska. Tillräckligt för att kunna förstå. T-bana i Shanghai är riktigt smidigt. Många avgångar, nästan hela tiden, lätt att göra byten och väldigt billigt. 3 RMB för en enkelresa. Vi fick tillslut klart i lägenheten och fick packat upp. Vi kan konstatera att dagarna går alltför fort.

Tisdag
Denna dag åkte vi ner mot stans shoppinggator, Nanjing Rd. och Huaihai Rd. Ännu känner vi inte staden, och i och med det upplever vi antagligen shoppingen i prisklass med Sverige. Det blev tillslut köp på H&M och Zara för min del. Jag måste bara säga att det finns shoppingcentra överallt, jag kan förstå varför det kallas för ett shopping-mekka. Det finns köpcentran i varje vrå, till och med under marken vid tunnelbanan ligger 3 vånings köpcenter. Helt galet, hittade ett nytt senast idag, alldeles intill där vi bor. En hel våning med bara mat, och två våningar shopping. Sen finns det ju de galna köpcentran som är på kanske en tio våningar. Well, jag antar att man inte bli uttråkad i alla fall. Det blev mat ute även denna dag. Det var första gången jag åt med pinnar, men det kändes ändå som om det gick förvånansvärt bra.

Onsdag
Vi inledde dagen med att ta oss till gymmet intill, Wills Gym (www.willsgym.com), och prutade till oss ett bra pris på gymkort. Bra att jag läst innan att man kunde göra det, och visste ungefär vilka priser det gick att få ner det till. De ville ha närmre 5000/år, men efter lyckad prutning blev det 1500/8 månader, lagom tills jag ska hem mot Sverige. Även denna dag åkte vi ner mot Nanjing Rd. Där blev vi indragna av "försäljare" på de mindre tvärgatorna som försökte sälja på oss diverse saker. Drygt! De hoppar seriöst på en bara för att man är europé. De antar väl att man är lättlurad och inte har någon koll. Dagen avslutades med mat ute, på kinesisk restaurang. Dag nummer två med pinnar. Det går bättre och bättre! Jag åt riktigt god mat, var någon fisk, ris och grönsaker. Mättande och supergott! För 89 RMB fick vi två huvudrätter, en förrätt och två drickor. Nice! Oj, jag måste också berätta att denna restaurangs toaletter endast var ett hål i golvet. Förstå att jag blev chockad. För att citera mina väl valda ord " OH MY GOD!!". ..Så nu har man prövat det med.

Torsdag
Idag var vi iväg och gymmade för första gången. Det finns även pool för simning, men också pass, allt från dans, pilates till tae kwon do, typ. Men vi gymmade. Jag är i riktigt dålig form just nu känner jag. Måste jobba upp konditionen, men blir besök på gymmet imorgon med. Vi ska passa på nu när vi är lediga. Gymmet kommer vara öppet från 8am-10pm om dagarna, och jag kommer att jobba 9.30-18.30. Så det får nog bli kvällsträning, förutom på helgerna. Denna dag blev det också en sväng till "American Style Nails". Fixade vanlig manikyr (hade först tänkt fransk, men det blir det nästa gång istället tror jag. De använder inte gel som de gör i Sverige, för att det förstör naglarna. Men det håller bättre än vanlig fransk manikyr). Jag gjorde även paraffin (?) behandling av händerna. Kalaset gick på sammanlagt 78 RMB - 58 RMB för manikyr, och 20 RMB för paraffin behandlingen. Huden blir så väldigt torr här i Shanghai, något helt extremt faktiskt. Så var den här behandlingen mer eller mindre innebar, var varmt bad för händerna i något som påminner om vax eller stearin. Men visst känns de inte lika torra nu. Jag känner ändå att jag måste förklara att huden blir inte torr som i spruckna vinterhänder i Sverige, snarare som om man "fjällar" i handflatorna, precis som när man bränner sig i solen och man tappar den brända huden. Idag fixade vi även nya mobilkort (det är därför jag har internet nu, de andra var tydligen inte 3G. Lätt att det blir fel när man inte kan kommunicera). Idag åt vi hemma. Det blev kötbullar med mos. Gott att äta "riktigt" mat. Idag kommer vi inte kunna sova förrän senare. Idag smäller de raketer som galningar ute igen, och det beräknas bli värre än i söndags. De som fixade mina naglar berättade att de köpt 2000 raketer till ikväll. De berättade även varför kineserna skjuter raketer idag. Det är för att ge ekonomisk framgång. Det smäller redan en massa utomhus. Husen här är som sagt dåligt isolerade så låter som krig. Ni skulle bara se vilka smällare barnen smäller här, livsfarliga. Enorma "smatterband" som de tänder längs trottearerna, verkligen dundrar om dem. Nej, ikväll håller vi oss inomhus. Detta var mer eller mindre en uppdatering för att visa att vi fortfarande lever. Så fort vi får internet i lägenheten så kommer saker och ting vara bättre. Skype, Facebook och blogg! Internet i telefonen är inte tillräckligt bra, så ni får vänta med bilder tills senare. En bildbomb, mer eller mindre.

Puss och kram från oss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0