Måndag - en kalldusch!

Kul att jag inte ens kommer ihåg vart mina olika tangenter sitter på datorn längre. Hela förra veckan knappade jag på ett kinesiskt inställt tangentbord. Tror jag. Så nu är det helt plötsligt lite svårare att skriva snabbt.

Efter två nätter med mer eller mindre ingen sömn, kändes det till en början lite tufft att ta sig upp när klockan ringde vid sju imorse. Regnet har öst ner hela dagen. Men jag har knappt vistats utomhus ändå. Tur det kanske.

Idag blev det lite koreansk mat till lunch. Det blev inte det jag trodde att jag beställde, men det funkade fint ändå. Sista veckan på praktiken har varit väldigt stressigt, eller ja, första veckan var det ju. Denna vecka kommer att bli om än stressigare. Men det kommer kännas skönt när det är klart. En lättnad. Om jag hinner klart vill säga. Jag jobbar på i alla fall och jag gör mitt bästa. Tyävrr så tar saker lite längre tid när man saknar erfarenhet inom en viss grej, eller när man saknar tillräcklig kunskap om exempelvis företaget eller dess produkter. Det kommer bli bättre med tiden.

Det var ganska kul idag när jag kom upp på kontoret idag. Fanns en gigantisk samling med paraplyer uppslagna i hallen. Tydligen funkar det så här. Knäppte en bild på morgonkvisten, men lite senare var antalet paraplyer det dubbla.


Idag var det tänkt att vi skulle gymma, men det ser inte ut att bli så. Vi får ta det imorgon istället. Ikväll ska vi se klart (läs: försöka se klart) en film vi startade igår. Har för mig att den heter "On the Blind Side". Riktigt bra! Men har en del kvar ännu. Jag bara hoppas att vi kan se klart den. Just nu är det en massa smattrande och smällande utanför lägenheten. Sista dagen på kinesiska nyåret. Så lugnt och skönt det ska bli sen! I helgen fick vi tillslut sett senaste Twilight filmen (jo, vi vet att den släpptes för evigheter sedan). Jag måste bara kommentera hur fruktansvärt dålig den var. Den var rent ut sagt "kass"!

För att inte bli alltför negativa så ska jag vara lite positiv istället. Jag och M var på IKEA igår, lunchade svennemat, köttbullar och mos. Omnomnom, säger jag! Vi har fortfarande problem med att hitta mat. Det finns så mycket mat här som är dränkt i oljor. Det är bara äckligt. Men i alla fall, IKEA igår. Det var mysigt. Tog en sväng där efter att vi varit en kortis nere i stan. Vi passade på att köpa knäckebröd och tunnbröd. Och choklad. Nu har de tyvärr inte Marabou mm. längre på IKEA, utan bara sina egna märken. Men det är helt klart det godaste chokladet i Kina i alla fall! Smakat inhemskt choklad och det kommer inte i närheten av det svenska. Nope, nix pix! nästa gång vi är där ska jag köpa ett helt lager att ha här hemma.

Om någon har majskärnor över till popp på gryta så mottages alla bidrag mer än gärna. Vi hoppades på att de där smörpopcornen vi fick tag i var "vanliga" smörpopcorn, men nej! Marcus tyckte dem var okej. Men jag som alltid älskat popcorn, hade svårt att få ner dem. Det fanns en söt eftersmak. Nej nej, goda var de ej! Popcorn ska smaka popcorn. Inte socker.

Jag kom på världens grej! Varför inte producera Memory spel här i Kina, med bilder och ord. Låt säga att apelsin illustreras, med texten "" under. Då blir utmaningen för kineserna att hitta en liknande bild med den engelska översättningen, "Orange". Efter att ha spelat Memoryt en sisådär 10 gånger, så borde några av de engelska orden har fastnat. Jag måste säga att är det något jag kan irritera mig på i det här landet, så är det att det är helt omöjlight att kommunicera med en så stor del av befolkningen. Barn på dagis i Sverige har mer kunskap i engelska än vad många vuxna har här. Det är sjukt! Nej, jag hoppas att jag får tid att sätta mig och plugga lite kinesiska. Det skulle underlätta för levandet här något enormt. Jag måste kila, M har lagat middag. Ska bli gott!


Puss o kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0