Det kinesiska språket


Sedan jag och Marcus kom till Kina har vi fått höra det ena konstiga ordet efter det andra. Ett ord som jag hör sisådär femtioelva gånger om dagen är "nigga". Som nykomling i Kina blev jag först väldigt förvånad och chockad. Hörde jag rätt? Jo, det gjorde jag. Det är inte konstigt att man börjar fundera på ordets betydlelse när man ständigt hör "nigga nigga" i sin omgivning. Efter många om och men har jag tagit reda på vad detta innebär. Ordet används när man inte kommer på vad man ska säga, och betyder alltså mer eller mindre "ehhhhm"/"vahettere". Där ser man!

Sov inte bra i natt heller. Surt! Men jag klarade mig igenom en hektisk dag på praktiken. Texten till hemsidan har finslipats lite, i övrigt har dagen präglats av mycket klippa och klistra. Just nu ser det ut som en bomb slagit ner i mitt skrivbord. Det är saker överallt, ett organiserat kaos! Det är mycket som ska göras nu. Deadline för kollektion är denna vecka och det är mycket kvar att skissa ännu. Var det någon som sa stress?

Idag blev det lunch med en dansk och några kineser. Det blev kinesiskt. Förvånad? Vi beställde in många olika rätter och jag provade faktiskt det mesta. Det blev lite plock här, och lite där. Men mycket av maten var väldigt, väldigt stark. Men två rätter gillade jag skarpt. Den ena var något som liknade gröna blad och biff. Den andra var "kyckling" med bambuskott. Det smakade dock mer som skinka.

Idag har det varit väldigt kallt i Shanghai. Kallare än vad det brukar vara. Otur! Kom värme, kom! Jag saknar dig!

Nu är det snart helg igen. Då blir det ett besök hos frisören. "Yaaay!". Jag försökte först boka en tid på "Benson Salon" som rankats bland de fem bästa i stan, men där fick jag en lur i örat. Nej tack, ohyffsat! Så jag valde att istället boka tid hos "The London Salon" som ska vara duktiga på europeiskt hår. Jag håller tummarna!

Nu blir det film, innan sängen kallar!
Hoppas ni har det bra hemma i kalla Sverige!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0