Shanghai Library


Idag vart vi iväg till Shanghai Library för att få tag i litteratur till forskningsbiten i projektet. Så nu har man testat på det med. För att få låna hem (vilket kräver speciellt lånekort) utländsk litteratur i 28 dagar krävs bara pass och depositum 1000 RMB.
Det är först i nästa steg när böckerna ska lånas som det blir komplicerat.

Det finns 4 olika våningar. Först fick jag söka fram vilken typ av böcker jag ville ha. Därefter försöka hitta dem - vilket var helt omöjligt, så fick be dem som jobba där att lösa detta. Det är stort och svårt att hitta. I alla fall när man aldrig varit där förut. Böckerna jag behövde fanns på olika våningar; detta innebar att innan jag kunde gå vidare till nästa våning, vart jag tvungen att låna böckerna först, och vissa upp kvitto för detta på varje våning då böckerna var larmade och det pep. Nedersta plan där jag också behövde böcker fungerade det lite annorlunda jämfört med övriga våningar. För att få tag i böcker där skulle man registrera böckerna på en dator (som för övrigt endast var på kinesiska, så jag fick be om hjälp). Efter det fick man ett nummer; så vart det bara att vänta på att namn och nummer skulle dyka upp på nummertavlan;
och då fick man hämta ut sina böcker.

Nu vart det gjort i alla fall - tog bara 3 ½ timme..





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0